Konvikt

O edici

Edice je zaměřena na uměnovědné obory (výtvarného umění, filmu, divadla, rozhlasu, hudby atp.) a je tvořena původními monografickými díly zaměřenými na historickou i teoretickou problematiku, ale také na současná témata jednotlivých uměleckých forem. Součástí edice mohou být i původní práce zaměřené na problematiku médií (televize, digitalizace), na intermedialitu atp. Edice také nabízí možnost publikovat originální práce zaměřené na analýzu/interpretaci uměleckých děl.

Garantkami edice jsou doc. PhDr. Jana Zapletalová, Ph.D. a doc. PhDr. Lenka Křupková, Ph.D.

 

Odpovědná redaktorka a kontaktní osoba pro tuto edici:

Mgr. Lenka Pořízková, Ph.D.

 

Již vyšlo

Přehled dosud vydaných publikací naleznete na webu Vydavatelství FF.

Název publikace

Naturalismus v české kultuře

Autoři

Erik Gilk a Dalibor Tureček (eds.)

Místo vydání

Olomouc

Rok vydání

2024

Nakladatel

Vydavatelství FF UP

Počet stran

328

Dostupné na vupshop.cz

Anotace

Interdisciplinární kolektivní monografie si klade za cíl zčeřit poněkud stojaté vědy při užívání pojmu naturalismus a přimět čtenáře k tomu, aby přijal odlišné, otevřenější a nepředpojaté uvažování. Na povrch společný všem kapitolám naší knihy vyplouvají především značné rozdíly mezi dobovým vnímáním naturalismu, jeho pozdějšími výklady a dnešním rozuměním. Tváří v tvář literárnímu, výtvarnému a hudebnímu materiálu jsme nuceni revidovat náš pohled a přijmout doklady o variantnosti ústředního pojmu, rozdílech v jeho chápání, průběžném sémantickém naplňování a rovněž vyprazdňování. Český (ale rovněž francouzský, italský a polský) naturalismus se z perspektivy námi předložených úvah jeví jako dynamická, vícestranná a s konkurujícími diskurzy se prolínající událost dějin našeho národního umění a kultury.


Název publikace

Impresionismus v české kultuře (1880–1920)

Autoři

Erik Gilk a kol.

Místo vydání

Olomouc

Rok vydání

2020

Nakladatel

Vydavatelství FF UP

Počet stran

198

již nedostupné

Anotace

Interdisciplinární kolektivní monografie si klade za cíl zčeřit poněkud stojaté vody při užívání pojmu impresionismus a přimět čtenáře k tomu, aby přijal odlišné, otevřenější a nepředpojaté uvažování. Na povrch společný všem kapitolám naší knihy vyplouvají především značné rozdíly mezi dobovým vnímáním impresionismu a jeho dnešním výkladem. Tváří v tvář literárnímu materiálu jsme nuceni klást si otázku, je-li v literární historii používání pojmu jako respektovaného -ismu vůbec adekvátní. Ovšem ani ve výtvarném umění není situace zdaleka tak jednoduchá a současní historici umění jsou v nakládání s pojmem impresionismus rovněž opatrní.


Název publikace

Hudba na dvoře olomouckého biskupa Schrattenbacha

Autoři

Jana Spáčilová

Místo vydání

Olomouc

Rok vydání

2018

Nakladatel

Vydavatelství FF UP

Počet stran

346

Dostupné na vupshop.cz

Anotace

Olomoucký biskup Wolfgang Hannibal kardinál Schrattenbach (1660–1738, biskupem od 1711) byl jedním z nejvýznamnějších hudebních mecenášů barokní Moravy. Na zámcích v Kroměříži a Vyškově nechával provádět opery předních italských skladatelů, ve svém paláci v Brně dával italská oratoria. Proslul také jako podporovatel místních hudebníků v čele s dvorním skladatelem Václavem Matyášem Gureckým. Monografie přináší komplexní pohled na hudbu na jeho dvoře a poskytuje řadu dosud neznámých informací, zejména o personálním složení biskupské kapely a nově identifikovaných hudebních pramenech.


Název publikace

Divadelní režisér a člověk Oldřich Stibor (1901-1943)

Autoři

Helena Spurná

Místo vydání

Olomouc

Rok vydání

2015

Nakladatel

Vydavatelství FF UP

Počet stran

480

Dostupné na vupshop.cz

Anotace

Kniha Heleny Spurné pojednává o jedné z nejpozoruhodnějších osobností české divadelní režie třicátých let. V minulých dobách historiky divadla nekriticky vynášen za sociálně angažovanou tvorbu, zařadil se Oldřich Stibor po roce 1989 mezi umělce nepohodlné či přímo určené k zapomnění pro jejich příslušnost ke komunistické straně. Snahou autorky bylo podat komplexní obraz Stiborových mnohostranných divadelních aktivit a pokusit se objektivně zhodnotit jeho přínos českému divadlu. Stibor se čtenáři představuje ve své nejobvyklejší podobě - jako režisér, jenž do meziválečného divadla uváděl díla sovětských autorů a vehementně se hlásil k metodě socialistického realismu. Už méně znám je pak svými inscenacemi s duchovní tematikou či jako režisér opery. Ve snaze proniknout co nejhlouběji k podstatě Stiborovy tvorby a jeho myšlení o divadle podnikla autorka také exkurs do režisérova životního vývoje, naplněného dramatickými okamžiky a osudovými zvraty. Kniha rozkrývá fascinující příběh člověka s bohémskou povahou, později radikálně levicově smýšlejícího umělce, který po několik let paradoxně zastával funkci policejního úředníka, nebo v závěru jeho života nastiňuje působení v protifašistickém odboji, přičemž dokládá Stiborovu neokázalou lidskou statečnost, kterou si zachoval i v okamžicích vlastního tragického konce. Z tohoto pohledu není publikace pouze teatrologickou prací, nýbrž také sondou historickou, potvrzující souvztažnost divadla s politicko-společenským děním, jež divadelní tvorbu nezřídka ovlivňuje, formuje a zásadně se do ní svými silami zapojuje.

Nastavení cookies a ochrany soukromí

Na našich webových stránkách používáme soubory cookies a případné další síťové identifikátory, které mohou obsahovat osobní údaje (např. jak procházíte naše stránky). My a někteří poskytovatelé námi využívaných služeb, máme k těmto údajům ve Vašem zařízení přístup nebo je ukládáme. Tyto údaje nám pomáhají provozovat a zlepšovat naše služby. Pro některé účely zpracování takto získaných údajů je vyžadován Váš souhlas. Svůj souhlas můžete kdykoliv změnit nebo odvolat (odkaz najdete v patě stránek).

(Technické cookies nezbytné pro fungování stránek. Neobsahují žádné identifikační údaje.)
(Slouží ke statistickým účelům - měření a analýze návštěvnosti. Sbírají pouze anonymní data.)
(Jsou určeny pro propagační účely, měření úspěšnosti propagačních kampaní apod.)